duurzame kleding

Power…

Ik ben niet altijd werkzaam geweest in de kledingindustrie. Grafische vormgever, iets waar ik dacht mijn creativiteit in kwijt te kunnen. Maar door mijn  slechte “zitvlees” bleek het niet dat te zijn wat ik jaren wilde blijven doen, per toeval kwam ik terecht in een van de eerste outlets in Nederland. Het werken in een winkel was eerst als overbruggingstijd gedacht, maar bleek al heel snel dat de Retail wel mijn dingetje was. Daarna met veel plezier nog voor een aantal winkels gewerkt. Doordat we altijd kleding uit hun nieuwste collecties moesten dragen, puilde mijn kast al heel snel uit. Ook kon ik het koop gedrag van sommige klanten niet helemaal volgen. Zeker in de outlet tijd. Basic kleding, minimalistisch, dat sprak mij aan. Voordeel dat het ontzettend tijdloos is en eigenlijk nooit “niet kan”.

Op een gegeven moment besefte ik dat ik dit gewoon niet meer wilde. Dat gepushte verkooppraatje,  de targets die we moesten behalen en alles draaide om de cijfers. Merkte dat de fast-fashion gewoon echt niet meer paste met mijn levensstijl. Maar wat dan wel?  De jaren na mijn zelf genomen ontslag moesten schijnbaar lopen zoals ze gelopen zijn. In 2018 kreeg ik de sleutel van mijn eigen winkel.

Dat basic is altijd gebleven, als ik iets koop, moet ik zeker weten dat ik het helemaal op wil dragen. Ook zoek ik altijd naar de optie met de kleinst mogelijke impact. Het leuke van mijn eigen winkel is dat ik het nu allemaal op mijn manier mag doen. De spanning van het inkoopproces tot de kassa afhandeling in de winkel zelf, want je weet nooit of iets in de smaak zal vallen bij de bezoekers. De belangrijkste factor bij het inkopen van de collectie is natuurlijk duurzaamheid. In het begin was dit zeker nog even zoeken. ‘Als een product niet duurzaam is, voel ik mij niet prettig om het te verkopen. Stofsamenstelling en pasvorm, stijl zijn eigenlijk de belangrijkste kenmerken. Polyester, gerecycled of niet, probeer ik zoveel mogelijk in de showrooms te laten 😉.

Ik maak graag mensen blij. Dames en heren die met een goed gevoel de winkel verlaten, met of zonder tasje, dat is waarvoor ik het doe. De mooiste complimenten? Diegene, die steeds weer terugkomen.

November 2019  zocht ik een extra uitdaging, om de rustigere  tijden te vullen. Een online- catalogus, die eigenlijk al snel de vorm van een heuse webshop begon te krijgen. Ook deze begint steeds meer zichtbaarder te worden in het land. Nu tijdens de afgelopen twee jaar, was ik heel blij dat ik al die uren geïnvesteerd had… Mijn toekomst plannen? Ach, dat waren de grotere, voor nu eerst even rustig aan en kijken wat de nabije toekomst brengt.

Scroll naar top